torsdag 25 januari 2007

återkomsten

Oj då en ny blogg. Tanken var inte gör det här igen, eller ja åtminstone inte för fel anledningar. Rätt anledning har dock visat sig vara för minnets skull, det börjar bli mycket i knoppen och precis allt tycks ju aldrig vara kvar där. Tyvärr har jag funderat lite på det och jag vågar fortfarande inte skriva om det som jag oftast brukar bli roligast i mitt liv just nu, nämligen mitt jobb med Liam Norberg. Eller ja åtminstone inte något som skulle kunna läcka ut hemlig information, saker som bara rent personlighetsmässigt är roande lär jag nog supa mig ner i förr eller senare. Som t.ex nu.

Det här är iförsig ett tag sen men den faller ändå in på ämnet så bra. Liam vänder sig stolt om ifrån sin dator och visar den coola hemsidan som gjorts för Sökarna Återkomsten. Han visar att man kommer att kunna se trailern, synopsis och en blogg! Varav jag hamnar i ett kungens nya kläder tankesätt för kort stund innan jag får för mig att fråga, varför? Jo för att folk ska kunna träffas och prata om saker, sökarna och ja allt! Okej coolt, men det där är en blogg. Ja, och? Eller ja vadå vad är en blogg då? Det är typ som en dagbok fast på nätet, enkelt förklarat. Vah! Neh, är det? Det är ju inte alls vad jag vill ha.. och bara för att situationen ska känna lite mera filmiskt så kommer plötslig en kommentar från en ung kille som bara droppat förbi Liams kontor för att försöker sälja en kamera. Ja bloggar är typ bara gamla tanter som skriver om krukväxter. Varav Liam fortsätter se riktigt nere ut innan han utbrister att det här vill han inte alls ha!

Jag vet inte, jag tyckte det var roligt. Föresten hade jag ett allvarligt snack med Liam igår om att jag inte vill bli körd med och få ut det jag vill ha ut av filmen vi jobbar på. Det är en läxa jag precis lärt mig; man måste sätta ner sin fot och visa att man är stor och kaxig om man inte vill bli överkörd. Visar man att man tar skit(svaghet) så kommer någon ta till vara på det.


Men den här gången gick det hela bättre än jag trodde faktiskt och för att korta ner historien så övergick vi till att tänka om filmens handling. Projektet har alltid handlat om action som grund och sedan har det gått ut ifrån det till ja i hur många konstiga håll som helst faktiskt. Så plötsligt droppar jag en lite lös idé jag haft om att göra något på gamla verk (helst av döda personer utan upphovsrätt). Och till min förvåning så hockade Liam till på förslaget och vad som följde var en väldigt rolig bollning genom mötet och sedan telefon som slutade i en rad roliga ”hybrider”.

Jag kom iallafall fram till att jag själv blev väldigt tänd på att kombinera någon grym klassiker med en okonventionell genre. Jag menar då inget uppenbart som säg porrfilm-pinoccio, utan typ snarare blaxploitation-lillarödluvan, eller kanske något mera publikvänligt som skräckaction-trollkarlenfrånoz? Nu tog jag iförsig
inte upp så "seriösa" exempel och bara sagor men det är för att jag läst så väldigt få böcker i mitt liv, vilket är något jag nu får väldigt stor lust att ändra på. Jag har siktat in mig på att ta upp några saker av Edgar Allen Poe och H.P Lovecraft men om det finns någon som läser det här och har lite mer tips på grymma klassiker som skulle kunna rejuvineras så är det mer än välkommet. Annars kan man alltid fortsätta ha roligt med att komma på hybrider.

Inga kommentarer: