torsdag 25 januari 2007

just det, idag..

Är det torsdagen den 25 januari vilket kanske för oss här i Stockholm är inget speciellt, eller ja egentligen är det väl så i hela Sverige förutom i Norrköping. För där är det enligt sagda källor "Sveriges coolaste filmvisning"!

mannen bakom detta event
är den här jävla muppen


För dom som inte vet är det Mattias, en av de skönaste människorna jag känner. Han spelade in en kortfilm som fortfarande inte "visats" i Sverige (men som jag ändå lyckats se ett dussin gånger) som heter "Last Day of the World" som han nu ska visas på en biograf i Norrköping tillsammans med två andra filmer en musikvideo ett band och en jävla massa annat. De två andra filmerna är "Annonskärlek" och "Missing Angel". Gemensamt för alla dess är tre saker. De är inspelade i Östergötland under 2006 och de är alla fotade av Janne Jansson och Mattias Paar lyckas vara med i alla filmerna. Jag sa ju att han var en mupp. Den sistnämda filmen råkar iallafall vara min egen. Personligen är jag lite lagom inställd till att kalla det en film då det från början var gjort som en showreel för att hooka ett produktionsbolag på en actiongrej. Det är faktiskt Nicolas (likväl väldigt god vän som är huvudrollen/asskicker i filmen) som pushade för att vi skulle lägga in en handling, något som jag inte alls hade tänkt bry mig om. I efterhand får jag dock tacka honom, det blev ändå en helhet av det om än en rätt B-ig sådan.

Så vad som kommer ske är att folk kommer betala 60:- för att se denna show med filmer , musik och överraskningar. Jag ska ta ett tåg om några timmar så nu tänkte jag att jag i stil med alla oscarsgissningar kunde gissa hur det hela kommer fortlöpa. Jag kommer att anlända, krama om Nicolas, få min utlovade matpåse (mannen vet att jag är fattig) och sedan röra oss emot biografen och möta upp Mattias och Teodor(grym fotograf). Kram, Mattias säger något i stil med -hur är det din jävla pung? och Teo kommer dra ett uttdraget tjeeenare i sin nästan göteborska dialekt. Sedan någonstans därefter kommer det välla in folk som Mattias magiskt lockat dit med sin charm. Jag kommer inte märka att detta händer för jag kommer vara helt upptagen med att titta på det liveband som spelar på "End of the world" på Kongas. Sen kommer filmerna visas och det mest intressanta för kvällen kommer att ske. Publikreaktionerna. Alltingen kommer man darra järnet eller så kommer man dölja det.

Under min film kommer Nicolas fälla några kommenterar om hur dum jag är som tagit med de bilder där han gör "fula" tekniker i filmen även om han sen förstår att publiken kommer kärleksfullt svälja det hela utan att tänka på det, men han kommer ändå klaga på det efteråt ändå fram tills någon tjej som tyckte han var cool börjar flörta med honom. Vad man kan tippa på är däremot vilken film som blir bäst mottagen. Inget ont om en film jag inte sett men såvida "annonskärlek" inte är förklädd porrfilm så kommer inte majoriteten skrika till där. Men ett race mellan Mad Max och Kung-fu är mera tight. Jag tror att även om Mattias knäpper benet av en kille(som råkar heta tim i filmen..) med en pistol i sina coola dreads så kommer min sparkande vietnames få mest dregel. Jag vet inte exakt varför men folk älskar bara att se folk slå ner varandra.

Fast vem vet. Vi får se.

Inga kommentarer: