söndag 11 februari 2007

(forts.)

För att sy ihop helgen i Norrköping. Jag hade fel om publiken men rätt om människorna. Angående filmerna och publiken så insåg jag hur korkad jag var rätt snabbt, en historia kommer alltid vara mer intressant än ett gäng män som bankar på varandra med en vek ram-"handling". Man ska inte underskatta en publik, även om jag ändå tror att man inte ska överskatta heller.

En sak som dock verkar återkomma i en del unga svenska filmares verk är fel användning av närbilder och sedan till viss del bildspråket i helhet. Det märks att många i den nya generationen går i brist på rätt ord i Tarantinto-vägen med actionfilmer och liknande i ryggraden. Närbilder på cigarreter som stoppas i munnar eller tänds är inte tyvärr inte alltid på plats, och det är sällan jag ryggar för saker på film men när jag får se en stor hårig mun läsandes en dikt i extrem närbild i början på vad som ska vara en romantisk film så blir jag äcklad, tyvärr. Jag säger inte att det är en lätt konst att veta vad för bilder som bäst passar vart och jag är ingen lärare i ämnet men extrema närbilder på munnar i rörelse i en film som inte alls handlar om sensualitet (där det kan fungera på rätt sätt) är bara inte rätt.

Tillbaka till mig. Jag började med den här bloggen så att jag kunde reflektera över saker jag läser eller filmer jag sett eller saker jag göra när jag försöker bli en bättre filmskapare. Jag har spenderat de senaste två dagarna med att nästan uteslutande läsa amerikanska och kanadensiska bloggar av manusförfattare. Det är rätt fantastiskt hur mycket insikt man kan få av att läsa bloggen av geniet bakom Scary Movie 3 och 4. Men jag tänkte delge några grymma kapitel ifrån några sidor som kan vara intressant för dom som inte sett det.

WORDPLAY är en av de största sajterna på internet i ämnet manus utan tvekan. Den är styrd av Ted och Terry, hjärnorna bakom Pirates of the Carribean filmerna (det är en åktur på Disney World ifrån början för de som inte minns eller vet). Deras sidan är tjockfylld av grym läsning men jag ska bara börja med att tipsa om deras "columns" som i början behandlar vikten av ett bra koncept. Dvs vad själva grejen är med filmen. Jönssonligan är ett bra exempel på svensk film med ett starkt koncept, med några få ord kan du förklara filmen och folk tycker det låter intressant.
Wordplay Columns Del 1; en fot i dörren


Mitt andra tips är ungefär samma sak på samma sida. Wordplay har en sektion där proffs får skriva en artikel om ett fritt ämne. Dagens val är Craiz Mazin, Scary Movie killen. Han jobbade tidigare med marknadsföring för filmer och gjorde till exempel reklamtexten för utbåtsfilmen Crimson Tide, -fear runs deep. Så i hans artikel tar han upp hur man kan göra för att se till så filmen kommer sälja redan när man skriver manuset.
Wordplay indypro; Craig Mazin, Coming Soon

Någonting man ska tänka på när man läser saker ifrån författare i hollywood är att det just är hollywood och det är ett helt annat klimat än utanför, och ännu mera när vi är i europa som de kallar det. Där dom tycker att vi kan sälja in manus/filmer på helt andra sätt. Personligen så tror jag att metoderna de använder för att fånga publik är universellt men jag antar att det är upp till var och vad de tar in och hur de applicerar det.

Inga kommentarer: